Nieuwe ouders
Aanmeldprocedure basisscholen in Heemstede
Aanmeldprocedure Icarus
Voorafgaand aan de aanmelding van nieuwe leerlingen vindt een oriënterende en informatieve kennismaking plaats: het ouder informatie-uurtje. Dit is ongeveer één keer per maand met meerdere ouders tegelijk van 9u-10u 's ochtends. U kunt zich hiervoor aanmelden via het aanmeldformulier elders op deze website, waar u ook de data van dit schooljaar kunt vinden. Wanneer u na het bijwonen van deze bijeenkomst uw kind wilt inschrijven kunt u dit per mail aan de administratie (administratie@icarusheemstede.nl) aangeven. Er wordt dan contact met u opgenomen. Voor sommige groepen bestaat er een wachtlijst. U kunt dan aangeven of u uw kind op de wachtlijst wilt plaatsen.
Procedure bij aanname kleuters
U kunt uw interesse in Icarus vanaf de geboorte van uw kind aangeven. Daadwerkelijk aanmelden kan pas als uw kind drie jaar is, dit is landelijk bepaald. Broertjes en zusjes van huidige leerlingen hebben voorrang. U kunt uw interesse in Icarus telefonisch of per mail aan Caro van Velzen, administratie, (admistratie@icarusheemstede.nl) doorgeven of een aanmeldformulier invullen op onze website. Indien er plek blijkt te zijn voor uw kind, stuurt zij u een inschrijfformulier per e-mail. Wanneer dit inschrijfformulier ingevuld bij ons is ingeleverd en de ontvangst hiervan is bevestigd, wordt er een plek voor uw kind vrijgehouden op onze school. Wanneer er (nog) geen plek is als uw kind drie jaar of ouder is, ontvangt u nog geen inschrijfformulier en wordt uw kind indien gewenst op de wachtlijst geplaatst. Hiervan ontvangt u per e-mail een bevestiging. Soms is er twijfel vanuit ouders en/of school of het regulier basisonderwijs de beste plek is voor een kind. Onze intern begeleider gaat dan met u in gesprek. Indien nodig vindt er een onderzoek plaats naar de ondersteuningsbehoeften van uw kind en bekijken we of wij als school in deze behoeften kunnen voorzien. Wanneer dit niet zo blijkt te zijn schakelen we het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Zuid-Kennemerland in om een passende school te vinden.
Procedure bij zij-instroom
Zij-instroomleerlingen zijn kinderen die al op een andere basisschool zitten. Wanneer er interesse is in onze school vanwege een verhuizing of overstap wordt u allereerst uitgenodigd voor het bijwonen van het ouderinformatie-uurtje. Vervolgens wordt u, indien er plek is in de beoogde groep, voor een gesprek met de intern begeleider uitgenodigd voor een nadere kennismaking. Indien er geen plaats is komt uw kind op de wachtlijst. Wanneer er plek is voor een kind wordt eerst onderzocht of onze school een passende school is voor uw kind. Dit proces verloopt als volgt:
Informatie verzamelen Onze intern begeleider vraagt, met uw toestemming, didactische en sociaal emotionele gegevens op bij de vorige basisschool en eventuele andere instanties. In dit stadium vindt er ook overleg plaats met de desbetreffende leerkracht(en) van de groep.
InventarisatieAlle gegevens worden naast elkaar gelegd. Er wordt in kaart gebracht wat de specifieke behoeften zijn van uw kind. Vervolgens wordt bekeken wat onze mogelijkheden zijn gelet op de pedagogische en didactische behoeften van uw kind, de kennis en vaardigheden van de leerkracht, de organisatie van de school en de klas, de mogelijkheden met betrekking tot het gebouw en het materieel en de relatie ten opzichte van medeleerlingen en hun ouders.
BesluitvormingOp basis van de informatie die is verzameld en de onderbouwing hiervan door de school wordt een besluit genomen om de leerling wel of niet toe te laten. Dit besluit wordt genomen door de directeur en de interne begeleider.
Het advies Er volgt een gesprek met u waarbij het besluit wordt besproken. Bij positief advies maakt de intern begeleider een afspraak met u om hun kind in te schrijven. De leerling wordt uitgenodigd om een dag te komen wennen op onze school, het besluit tot plaatsing is dan al genomen. In principe doen wij geen proefplaatsingen. Wanneer de leerling niet wordt aangenomen wordt u hiervan op de hoogte gebracht door de intern begeleider.