Yoga
Elke dinsdag krijgen de kinderen yogales die gegeven wordt door een vakdocente. Door yogalessen brengen we hoofd en lichaam samen zodat ieder kind zichzelf kan en mag zijn. Een yogales bestaat uit verschillende onderdelen; ademtechnieken, lichamelijke- en ontspanningsoefeningen. Het maakt kinderen meer bewust van hoe hun lichaam functioneert, ze leren zich te concentreren. Deze oefeningen kunnen ze ook gebruiken tijdens de schooldag, bijvoorbeeld voorafgaand aan een toets. Visualisatie- oefeningen stimuleren kinderen hun fantasie aan te spreken, hierin leren ze het loslaten van hun omgeving. Aanraken is een eerste levensbehoefte en daarom is masseren een belangrijk onderdeel van de yogalessen. Op deze manier leren kinderen de ervaring van het aanraken. Kinderen leren te luisteren naar zichzelf, de ander en elkaars grenzen te respecteren. Het samenwerken met elkaar zorgt voor een goede sfeer onderling.
Filosofie
Filosoferen staat vanaf de kleuters tot en met groep 8 op het lesrooster. Filosoferen is een groepsproces waarin meer gebeurt dan alleen het uitwisselen van meningen, gedachten en ervaringen. Alle deelnemers proberen te begrijpen wat iemand zegt. Een filosofisch sprek is niet vrijblijvend, en gaat niet om ‘je gelijk halen’ maar om onderzoek. Alle inbreng wordt serieus genomen. Door regelmatig te filosoferen ontwikkel je een open en onderzoekende houding, leer je (beter) naar anderen luisteren en je oordeel uit te stellen. En bovenal leer je om dóór te vragen. Wat bedoel je? Leg eens uit? Filosoferen levert niet altijd een sluitend antwoord op, maar wel inzicht en overzicht. En soms nieuwe vragen. En verder zijn er allerlei denkstrategieën die je verkent en je eigen kunt maken.