Missie en visie
‘Op school mag je zijn wie je bent, ook al ben je bezig dat te ontdekken, met respect en begrip in de omgang met anderen.’
Missie
Wie je ook bent, je moet je op school vrij kunnen voelen om jezelf te zijn. Ieder kind mag zijn wie hij is. Jezelf zijn, of leren jezelf te zijn, met behoud van wederzijds respect en begrip in de omgang met anderen. Om dat na te streven en te waarborgen, moet er vanzelfsprekend zorg, aandacht en liefde zijn voor elk kind. Leerstof kan niet boven het welzijn van het kind worden gesteld, leerstof is ontwikkelingsgericht en niet primair prestatiegericht. Leren is leuk!
Visie en uitgangspunten
Wij gaan uit van de leergierigheid die in elk kind van nature aanwezig is.
-
Aandacht voor de algehele ontwikkeling van het kind.
-
Duurzaamheid en kwaliteit zijn de pijlers van ons onderwijs.
-
De school staat in de samenleving.
-
De school leidt op tot zelfstandigheid.
-
Ontmoeten en samenwerken als basis.
-
Geestelijke inspanning in balans met fysieke inspanning.
Kernwaarden
Deze missie en visie komt tot uiting in de volgende kernwaarden:
authentiek - betrokken - zelfstandig – creatief
Dit is de kern van wie we zijn en van alles wat we doen. Deze kernwaarden komen in ons hele onderwijs en al ons handelen terug.
Inrichting van ons onderwijs
Voor de inrichting van ons onderwijs betekent dit het volgende:
onderzoeken - nieuwsgierig - zelfstandig - talenten - in de wereld - samenwerken
Om echt te kunnen zijn wie je bent, moet je je talenten kunnen ontdekken en ontwikkelen, welke dat ook zijn. Elk kind heeft een eigen manier van leren en verwerken en dat respecteren we. Pas dan komt elk kind tot zijn recht. We vinden het belangrijk om de kinderen een stevige basis mee te geven op de kernvakken zoals rekenen en taal. Daarnaast streven we naar een brede ontwikkeling op allerlei gebieden. We integreren zaakvakken als geschiedenis, aardrijkskunde, natuur en techniek in het werken vanuit een centraal thema. Naast de aandacht voor de cognitieve ontwikkeling geloven we sterk in de kracht van de sociaal emotionele ontwikkeling, daarvoor maken we o.a. gebruik van yoga, filosofie en muziek. Bij veel lessen maken we gebruik van activerende werkvormen, onderzoekend leren en samenwerking met anderen. We geloven dat oudere kinderen jongere kinderen kunnen versterken en andersom. In deze snel veranderde wereld is het belangrijk dat kinderen zijn voorbereid op de toekomst en tegelijkertijd beseffen dat ze de toekomst zelf kunnen vormgeven. We streven dan ook naar zelfstandige, veerkrachtige, breed ontwikkelde kinderen die midden in de wereld staan met een open en nieuwsgierige blik. Onze leerkrachten ontwikkelen mee en de band met kind en ouder wordt daarmee versterkt. We zijn ervan overtuigd dat dit het leerplezier van zowel onze kinderen als onze leerkrachten vergroot.
Onze mensen
Onze leerlingen, medewerkers en ouders omschrijven we als volgt:
nieuwsgierig - creatief - mondig - betrokken - respectvol - veerkrachtig -positief - bewust
Onze leerlingen, leerkrachten/teamleden en ouders laten zich niet vangen in één omschrijving, daarmee doen we geen recht aan ieders unieke zijn. Toch zijn er een aantal basiskenmerken die ons binden en daarmee onze identiteit bekrachtigen;
Onze leerlingen
Onze leerlingen denken voor zichzelf en voelen de veiligheid om te zeggen wat ze vinden. Ze vinden het fijn om samen te werken en samen te zijn. Ze hebben respect voor elkaar en de wereld om hen heen. Ze durven te ontdekken waar dat kan en vertrouwen op de structuren en afspraken die er zijn. Ze staan open voor zowel de feitelijke kant van zaken als de gevoelskant.
Ons team
We hebben oprechte interesse in elke individuele leerling. We streven ernaar een inclusieve omgeving te creëren, waarin iedereen zich welkom en gewaardeerd voelt. Onze creativiteit zetten we op verschillende manieren in, om zowel kleur te kunnen geven aan onszelf, onze lesmethodes, maar vooral ook ter verrijking van de gehele school. We hebben verstand van zaken en beheersen de stof. We respecteren afgesproken kaders, maar staren er niet blind op. We zijn eerlijk naar elkaar, ook wanneer dat moeilijk is, maar altijd met respect en open vizier. Onze intentie is om continue verbeteringen aan te brengen in onze school. Daar maken we tijd voor vrij.
Onze ouders
Ouders spelen een belangrijke rol binnen onze school. Zij kiezen bewust voor onze school. De school is mede opgericht door ouders. Ouders voelen zich betrokken bij onze school, ieder op zijn eigen manier. Ze nemen deel in de MR en vele andere activiteiten. De raad van toezicht van onze stichting bestaat voor het merendeel uit ouders. Ouders vinden het leuk en belangrijk om een bijdrage te leveren aan de verrijking van het onderwijs en de school in het algemeen. Vanuit hun ouderrol, hun eigen professionele vakgebied of juist hun passie.
Onze brede identiteit
ontdekken - spelen - groen - duurzaam - authentiek - veilig - verbonden - vieren – sportief
Ons schoolgebouw en schoolplein
Onze school staat op het oudste duin van Heemstede in het groen. Het schoolplein en de aangrenzende groene gebieden (binnentuin en bospad) nodigen uit om te ontdekken en te spelen, te bewegen en om te rusten, te bezinnen of te dromen. We gebruiken duurzame materialen en leren er over de natuur en experimenteren ermee.
Ons schoolgebouw is licht en open. Het nodigt uit tot contact, samenwerking en vieringen. We voelen ons er veilig en vinden dat er in school 'geleefd’ mag worden. Onze eigen, grote gymzaal biedt alle ruimte om te sporten en te spelen, we vinden bewegen erg belangrijk
Onze tradities/ zo doen we
We geloven in de kracht van vieren en tradities, daar zijn we rijk aan. Winnen we niet de wedstrijd, dan winnen we de sportiviteitsprijs. We vieren dagelijks, wekelijks, soms groots soms klein. We houden van open podia en maken onze kinderen daarmee veerkrachtig en trots op zichzelf en elkaar. We maken van de school één grote beleving tijdens de traditionele feesten (vanuit onze cultuur of culturen van anderen). Onze tradities verbinden en maken ons uniek. We koesteren ze, maar evolueren ook binnen de tijdsgeest. We zijn eigenzinnig, authentiek en vrij, maar hanteren zeker regels. Regels die we allemaal begrijpen.