Interne begeleiding
Irma Boerakker is de intern begeleider voor de groepen 1 t/m 8. De interne begeleiding coördineert de zorgverbreding. Interne begeleiding is de verzamelnaam voor alles dat binnen de school aan extra begeleiding van individuele leerlingen plaatsvindt.
De intern begeleider is actief op drie niveaus: de zorg in de klas, de zorg in de school en schoolnabije zorg. Op elk van deze drie terreinen heeft de intern begeleider verschillende taken en activiteiten.
Wanneer er reden toe is, schakelt de leerkracht, na overleg met de ouders, de interne begeleider in. Een van de taken is bijvoorbeeld: leerlingen die meer speciale zorg nodig hebben door- verwijzen naar externe deskundigen.
De externe deskundigen zijn gespecialiseerd in het afnemen van onderzoeken zoals bijv. dyslexie of andere gebieden. Daarnaast heeft de school of intern begeleider contact met diverse remedial teachers. De R.T. wordt door ouders zelf betaald, zie ook Remedial Teaching.
De interne begeleider is ook verantwoordelijk voor het verstrekken of innemen van onderwijskundige rapporten over kinderen die van basisschool wisselen.
Wanneer blijkt dat een kind met ernstige problemen, b.v. leer- en/of gedragsproblemen, niet langer op de school kan blijven, wordt in overleg met de ouders gezocht naar een andere school. Dit kan zijn een school voor speciaal (basis)onderwijs. Er zijn grenzen aan de zorgverbreding op onze school, hiervoor verwijzen wij naar het Onderwijsprofiel.
Meldcode
Een meldcode voor huiselijk geweld en kindermishandeling helpt professionals goed te reageren bij signalen van dit soort geweld. Bijvoorbeeld huisartsen, leerkrachten en medewerkers van jeugdinrichtingen. Sinds 1 juli 2013 zijn beroepskrachten verplicht zo’n meldcode te gebruiken bij vermoedens van geweld in huiselijke kring. Een meldcode beschrijft in 5 stappen wat professionals moeten doen bij vermoedens van geweld. Ook op Icarus werken wij met een meldcode en is een aandachtsfunctionaris aangewezen, dit is onze intern begeleider Irma Boerakker.
Passend onderwijs
Passend onderwijs betekent voor ons samenwerkingsverband dat wij onderwijs aanbieden voor iedere leerling passend bij zijn of haar onderwijsbehoefte en mogelijkheden. Het is onze ambitie om al binnen het regulier basisonderwijs, en waar nodig in het speciaal basis onderwijs, een zodanig gedifferentieerd onderwijsaanbod te creëren dat ieder kind zich optimaal kan ontwikkelen.
Om voor elk kind passend onderwijs te garanderen hebben wij een onderwijsprofiel opgesteld, ouders die een school voor hun kind zoeken kunnen zo een betere afweging maken of een type onderwijs past bij de specifieke behoeften van hun kind. Mocht u meer achtergrondinformatie over passend onderwijs willen lezen dan kan er een informatiegids passend onderwijs gedownload worden bij onderstaande website. Voor specifieke vragen kunt u terecht bij de intern begeleider of directie.
www.steunpuntpassendonderwijs.nl
Sociaal Emotionele Vorming
Icarus werkt met de methode Vreedzaam. Een methode waarmee wij aandacht geven aan de sociaal emotionele ontwikkeling. Dit met het doel een prettig groepsklimaat te creëren op verschillende niveaus; in de klas, op school, in en buiten het gebouw. We leren kinderen met elkaar om gaan, voor elkaar op te komen, te zorgen voor elkaar. Belangrijk onderdeel is het zelf oplossen van conflicten en assisteren als dat nodig is om anderen daarbij te helpen tot een oplossing. Kinderen leren verantwoordelijkheid te nemen voor zichzelf, voor anderen en de omgeving. Enkele kinderen en leerkrachten worden getraind als mediator. De ouders doen mee als educatieve partners. Door het creëren van een veilig schoolklimaat trachten wij pestgedrag te minimaliseren. In voorkomende gevallen hebben wij wel een pestprotocol opgesteld.
Samenwerken externe organisaties
Het zal in de praktijk meestal zo zijn, dat de groepsleerkracht een probleem ervaart en daarbij hulp zoekt. De intern begeleider is dan de aangewezen persoon om samen met de leerkracht het gemelde probleem nader te onderzoeken en om na te gaan hoe hulp geboden kan worden. Vervolgens zal zij ook, als dat nodig is, deze hulp in gang zetten. Dit kan hulp binnen de klas of de school zijn, maar ook externe hulp, zoals psychologisch onderzoek, kindertherapie en opvoedingsondersteuning. Daarom heeft de IB-er ook nauwe contacten met o.a. schoolmaatschappelijk werk, schoolarts, CJG (Centrum voor Jeugd en gezin), schoolbegeleidingsdienst OA (onderwijsAdvies) en kindertherapeuten in de omgeving.